
Poster
How do cross-border SMEs learn and innovate in the Dutch-German borderland?
Wat als leren geen bijzaak is, maar een randvoorwaarde voor innovatie? In de Nederlands-Duitse grensregio blijken mkb-bedrijven die actief inzetten op leven lang ontwikkelen beter in staat om te innoveren, samen te werken en mee te bewegen met veranderingen. Ze bouwen aan wendbare teams, een sterke leercultuur en het vermogen om over culturele, taalkundige en juridische grenzen heen te werken.
Toch blijft leren in veel organisaties vooral iets individueels, terwijl juist collectief leren, op team- en organisatieniveau, van belang is voor duurzame groei. In dit praktijkgerichte onderzoeksproject onderzochten Fontys-onderzoekers hoe mkb’s in het grensgebied zich ontwikkelen tot lerende organisaties en hoe grensoverschrijdende samenwerking kan worden versterkt door strategisch in te zetten op leren en ontwikkelen.
Projectleider
PhD. S.J.M. (Sofie) Moresi
Datum Project
jun 2023 - jun 2025
Wat als leren geen bijzaak is, maar een randvoorwaarde voor innovatie? In de Nederlands-Duitse grensregio blijken mkb-bedrijven die actief inzetten op leven lang ontwikkelen beter in staat om te innoveren, samen te werken en mee te bewegen met veranderingen. Ze bouwen aan wendbare teams, een sterke leercultuur en het vermogen om over culturele, taalkundige en juridische grenzen heen te werken.
Toch blijft leren in veel organisaties vooral iets individueels, terwijl juist collectief leren, op team- en organisatieniveau, van belang is voor duurzame groei. In dit praktijkgerichte onderzoeksproject onderzochten Fontys-onderzoekers hoe mkb’s in het grensgebied zich ontwikkelen tot lerende organisaties en hoe grensoverschrijdende samenwerking kan worden versterkt door strategisch in te zetten op leren en ontwikkelen.
Organisaties in het grensgebied staan voor uitdagingen én kansen. Dit project laat zien hoe een sterke leercultuur binnen mkb’s het verschil kan maken in grensoverschrijdende samenwerking en innovatie.
Meer inzicht in leren als strategisch instrument
Mkb’s investeren actief in individuele én teamontwikkeling, maar koppelen dit lang niet altijd aan organisatieontwikkeling of innovatiedoelen. Dit project laat zien waarom die strategische koppeling wél nodig is en hoe leiders daarin een sleutelrol spelen.
Lerend vermogen als hefboom voor samenwerking
Door te leren met elkaar in plaats van alleen over elkaar, ontstaat ruimte voor echte samenwerking. Dit is essentieel voor duurzame innovatie in grensregio’s.
Verschillen zichtbaar, samenwerking mogelijk
Duitse bedrijven zijn vaak planmatiger in hun leerbenadering, Nederlandse bedrijven werken meer vanuit experiment. Die verschillen hoeven samenwerking niet te blokkeren, mits er wederzijds begrip is en leren als gedeelde waarde wordt gezien.
Bewustwording van ‘grenswerk’ als kans
Veel ondernemers zien de grens niet als barrière, maar als iets vanzelfsprekends. Toch missen ze soms kansen door het onbenut laten van collectieve leerstrategieën en effectievere positionering als grensorganisatie.
Dit project richt zich op de vraag: hoe leren en innoveren mkb’s in de Euregio Rijn-Maas-Noord in een grensoverschrijdende context?
De onderzoekers verkenden hoe leiders, HR-verantwoordelijken en zogeheten ‘boundary spanners’ binnen Nederlandse en Duitse mkb’s een lerende organisatie tot stand brengen, en welke belemmeringen en kansen zij ervaren in het grensgebied.
How do cross-border SMEs learn and innovate in the Dutch-German borderland?
Dit onderzoeksproject is een samenwerking tussen Fontys (docent-) onderzoekers en Fontys studenten. Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project:
Maike Koschke | Oskar Bronsgeest | Adisa Kamberi