Organisaties Leercultuur

Bruggenbouwers in beweging

Zo versterk je kennisdeling tussen netwerken en organisaties

Organisaties in onderwijs, zorg en mkb werken steeds vaker samen in leernetwerken om te leren, innoveren en kennis te delen. Maar hoe zorg je ervoor dat de kennis uit die netwerken ook echt landt in de beroepspraktijk?

Dit project draait om de rol van de bruggenbouwer: een professional die actief is in zo’n netwerk én binnen de eigen organisatie werkt aan het doorvertalen van nieuwe inzichten. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dit vaak een complexe opgave. Bruggenbouwers hebben zelden formeel mandaat, moeten schakelen tussen verschillende belangen en werken vaak ‘tussen de lijnen’.

We onderzoeken hoe bruggenbouwers in drie sectoren (onderwijs, zorg en het mkb in de grensregio) hun rol invullen en welke strategieën zij gebruiken om kennis en ideeën te vertalen naar hun organisatie. Daarbij kijken we ook naar de rol van personen in leidinggevende posities: Hoe kunnen zij bruggenbouwers versterken en kennisoverdracht stimuleren?

Projectleider

N.L.P. (Nard) van den Langenberg MSc

Datum Project

sept 2025 - sept 2026

Organisaties in onderwijs, zorg en mkb werken steeds vaker samen in leernetwerken om te leren, innoveren en kennis te delen. Maar hoe zorg je ervoor dat de kennis uit die netwerken ook echt landt in de beroepspraktijk?

Dit project draait om de rol van de bruggenbouwer: een professional die actief is in zo’n netwerk én binnen de eigen organisatie werkt aan het doorvertalen van nieuwe inzichten. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dit vaak een complexe opgave. Bruggenbouwers hebben zelden formeel mandaat, moeten schakelen tussen verschillende belangen en werken vaak ‘tussen de lijnen’.

We onderzoeken hoe bruggenbouwers in drie sectoren (onderwijs, zorg en het mkb in de grensregio) hun rol invullen en welke strategieën zij gebruiken om kennis en ideeën te vertalen naar hun organisatie. Daarbij kijken we ook naar de rol van personen in leidinggevende posities: Hoe kunnen zij bruggenbouwers versterken en kennisoverdracht stimuleren?

Welke impact maakt dit onderzoek?

De bruggenbouwer speelt een sleutelrol bij het verbinden van nieuwe kennis aan bestaande werkroutines, maar werkt vaak zonder formeel mandaat. Tegelijkertijd is de steun van personen in leidinggevende posities belangrijk: zij kunnen ruimte en vertrouwen geven aan deze ‘grenswerkers’.

Door in drie sectoren (onderwijs, zorg en mkb in de grensregio) praktijkcases te onderzoeken, brengt dit project in kaart:

  • Welke strategieën bruggenbouwers inzetten om kennis door te vertalen;
  • Hoe dit verschilt per context;
  • Op welke manier leidinggevenden deze processen kunnen ondersteunen;
  • En wat het oplevert in de dagelijkse praktijk van organisaties.

Het project levert niet alleen inzichten op, maar ook praktische tools en werkvormen. Denk aan interventies om bruggenbouwers te versterken, werkvormen voor samenwerking met leidinggevenden, of formats voor reflectiesessies. Ook worden inzichten gedeeld via bijeenkomsten en publicaties. Kortom: dit project helpt organisaties om hun investering in netwerken écht te laten renderen.

Doelstelling

Dit project heeft als doel:

  • Inzicht krijgen in hoe bruggenbouwstrategieën contextspecifiek worden ingezet in onderwijs, zorg en mkb.
  • Het samenspel tussen bruggenbouwers en mensen met een aansturende rol versterken, zodat kennisuitwisseling en innovatie daadwerkelijk plaatsvinden.
  • Concrete, praktijkgerichte handvatten ontwikkelen voor bruggenbouwers en mensen met een aansturende rol, gebaseerd op wat werkt in de praktijk.
  • Kennis teruggeven aan de praktijk, zodat deelnemende organisaties én vergelijkbare organisaties verder kunnen bouwen op de uitkomsten.

Zo draagt het project bij aan de programmalijn Lerende en innoverende organisaties van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen, met als doel: meer impact uit netwerken, meer kennis in de praktijk.