Netwerken Netwerkleren

De taal van lerende netwerken

Naar een helder en toepasbaar begrip binnen LLO

In de regio's waarin Fontys actief is, werken talloze professionals samen in netwerken. Denk aan hybride leeromgevingen waarin onderwijs en bedrijfsleven samen optrekken, of aan strategische allianties rond maatschappelijke thema’s zoals zorg en technologie. Maar: praten we eigenlijk wel over hetzelfde als we het hebben over ‘leren’ of ‘leiderschap’ binnen zo’n netwerk? 
 
Dit project onderzoekt hoe we beter met elkaar kunnen samenwerken in netwerken door de taal die we gebruiken onder de loep te nemen. Want zonder gedeeld begrippenkader ontstaan misverstanden, gaat energie verloren en blijft impact uit. Onderzoekers van KC LLO duiken samen met drie netwerken in de vraag: hoe praten we eigenlijk over samenwerken, leren en innoveren? En hoe kunnen we daar een gezamenlijke taal voor ontwikkelen? 

Projectleider

dr. T.B. (Thieme) Stap

Datum Project

jan 2025 - dec 2025

Partners

In de regio's waarin Fontys actief is, werken talloze professionals samen in netwerken. Denk aan hybride leeromgevingen waarin onderwijs en bedrijfsleven samen optrekken, of aan strategische allianties rond maatschappelijke thema’s zoals zorg en technologie. Maar: praten we eigenlijk wel over hetzelfde als we het hebben over ‘leren’ of ‘leiderschap’ binnen zo’n netwerk? 
 
Dit project onderzoekt hoe we beter met elkaar kunnen samenwerken in netwerken door de taal die we gebruiken onder de loep te nemen. Want zonder gedeeld begrippenkader ontstaan misverstanden, gaat energie verloren en blijft impact uit. Onderzoekers van KC LLO duiken samen met drie netwerken in de vraag: hoe praten we eigenlijk over samenwerken, leren en innoveren? En hoe kunnen we daar een gezamenlijke taal voor ontwikkelen? 

Welke impact maakt dit onderzoek?

Samenwerken in een netwerk gaat niet vanzelf. Wat de één ‘leren’ noemt, ziet de ander als ‘ontwikkelen’ of ‘innoveren’. Daardoor kunnen doelen langs elkaar heen schuiven of blijft de samenwerking vaag. 

Dit project helpt om daar meer grip op te krijgen. Het levert een gedeeld begrippenkader en praktische handvatten op om gesprekken in netwerken beter te voeren.  
 
Daarmee kunnen netwerkpartners: 

  • Sneller tot de kern komen van wat ze samen willen bereiken.
  • Misverstanden en dubbelzinnigheid voorkomen.
  • Duidelijker keuzes maken in de opzet of doorontwikkeling van hun netwerk. 

Of je nu werkt in een nieuw initiatief tussen onderwijs en werkveld, of in een strategisch partnerschap rond maatschappelijke thema’s: dit project helpt je om scherper te krijgen waar je staat, welke taal je gebruikt en hoe dat jouw samenwerking beïnvloedt.

Doelstelling

Het doel is om de kloof te dichten tussen de theorie en de praktijk van samenwerken in netwerken.  
Dat gebeurt in drie stappen: 

  1. Literatuurstudie: Wat zegt de wetenschap over ‘lerende netwerken’? Welke sleutelbegrippen worden gebruikt en hoe worden ze gedefinieerd? 
  2. Praktijkanalyse: Wat we uit de literatuur halen, spiegelen we aan concrete praktijksituaties.
  3. Synthese en doorvertaling: De inzichten uit theorie en praktijk worden samengebracht in een heldere en bruikbare handreiking: een factsheet en een manuscript. 

Met dit project bouwen we verder aan een stevig fundament voor praktijkgericht onderzoek naar leren in netwerken met directe waarde voor mensen in het werkveld.