
Border studies
Regionale economie
Lector
dr. V.R. (Vincent) Pijnenburg
Lectoraat:
Cross Border Business Development
Hoe kun je samen leren en innoveren als studenten, docenten en professionals letterlijk van verschillende kanten van de grens komen? In de Duits-Nederlandse grensregio ontmoeten mensen elkaar die allemaal werken aan duurzame innovaties maar met uiteenlopende onderwijsstelsels, leerculturen en werkpraktijken. Dat biedt kansen, maar vraagt ook om nieuwe vormen van samenwerking.
In het project Cross-border hybrid learning environments onderzoeken Fontys-onderzoekers samen met partners hoe je een leeromgeving ontwerpt waarin iedereen leert: van studenten tot docenten en professionals. Juist in grensregio’s, waar onderwijs, overheid en bedrijfsleven elkaar raken, ontstaan proeftuinen voor Leven Lang Ontwikkelen. Hier wordt zichtbaar hoe leren over grenzen heen bijdraagt aan vernieuwing, duurzame inzetbaarheid en regionale ontwikkeling.
Projectleider
dr. V.R. (Vincent) Pijnenburg
Datum Project
sept 2023 - sept 2025
Partners
Hoe kun je samen leren en innoveren als studenten, docenten en professionals letterlijk van verschillende kanten van de grens komen? In de Duits-Nederlandse grensregio ontmoeten mensen elkaar die allemaal werken aan duurzame innovaties maar met uiteenlopende onderwijsstelsels, leerculturen en werkpraktijken. Dat biedt kansen, maar vraagt ook om nieuwe vormen van samenwerking.
In het project Cross-border hybrid learning environments onderzoeken Fontys-onderzoekers samen met partners hoe je een leeromgeving ontwerpt waarin iedereen leert: van studenten tot docenten en professionals. Juist in grensregio’s, waar onderwijs, overheid en bedrijfsleven elkaar raken, ontstaan proeftuinen voor Leven Lang Ontwikkelen. Hier wordt zichtbaar hoe leren over grenzen heen bijdraagt aan vernieuwing, duurzame inzetbaarheid en regionale ontwikkeling.
Het project maakt deel uit van het Euregional Sustainability Center, waarin partners uit onderwijs, overheid en bedrijfsleven samenwerken aan thema’s als duurzaamheid, energietransitie en circulaire economie. Binnen dit centrum draaien twee living labs waarin studenten, docenten en professionals uit Nederland en Duitsland samen aan echte vraagstukken werken.
Door die samenwerking ontstaat een rijke leeromgeving die laat zien:
De inzichten uit dit onderzoek helpen beleidsmakers én praktijkprofessionals bij het vormgeven van grensoverstijgende initiatieven binnen Leven Lang Ontwikkelen. Ze laten zien hoe onderwijs en arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden in gedeelde leerdoelen en wederzijds begrip.
Het project heeft als doel inzicht te krijgen in de specifieke ontwerpeisen die een rol spelen bij het ontwikkelen van curricula in grensoverstijgende, hybride leeromgevingen in de Duits-Nederlandse regio. In deze leeromgevingen leren studenten, docenten, professionals én hun organisaties gezamenlijk over duurzame innovatie en circulaire economie.
Subdoelen:
Hoe wordt dit bereikt?
Onderzoekers werken nauw samen met deelnemers uit de living labs. Via observaties, interviews en gezamenlijke reflecties worden ervaringen verzameld en vertaald naar bruikbare inzichten. De resultaten worden gedeeld via publicaties, workshops en een concreet hulpmiddel dat helpt bij het ontwerpen van grensoverstijgende leeromgevingen. Zo verbindt het project onderzoek, beleid en praktijk, en draagt het bij aan toekomstbestendig leren in een internationale context.