Netwerken Leren en Ontwikkelen Leercultuur Informeel leren

Cross-border hybrid learning environments

Onderzoek naar effectieve leerontwerpen in grensoverstijgende hybride leeromgevingen

Hoe kun je samen leren en innoveren als studenten, docenten en professionals letterlijk van verschillende kanten van de grens komen? In de Duits-Nederlandse grensregio ontmoeten mensen elkaar die allemaal werken aan duurzame innovaties maar met uiteenlopende onderwijsstelsels, leerculturen en werkpraktijken. Dat biedt kansen, maar vraagt ook om nieuwe vormen van samenwerking.

In het project Cross-border hybrid learning environments onderzoeken Fontys-onderzoekers samen met partners hoe je een leeromgeving ontwerpt waarin iedereen leert: van studenten tot docenten en professionals. Juist in grensregio’s, waar onderwijs, overheid en bedrijfsleven elkaar raken, ontstaan proeftuinen voor Leven Lang Ontwikkelen. Hier wordt zichtbaar hoe leren over grenzen heen bijdraagt aan vernieuwing, duurzame inzetbaarheid en regionale ontwikkeling.

Projectleider

dr. V.R. (Vincent) Pijnenburg

Datum Project

sept 2023 - sept 2025

Hoe kun je samen leren en innoveren als studenten, docenten en professionals letterlijk van verschillende kanten van de grens komen? In de Duits-Nederlandse grensregio ontmoeten mensen elkaar die allemaal werken aan duurzame innovaties maar met uiteenlopende onderwijsstelsels, leerculturen en werkpraktijken. Dat biedt kansen, maar vraagt ook om nieuwe vormen van samenwerking.

In het project Cross-border hybrid learning environments onderzoeken Fontys-onderzoekers samen met partners hoe je een leeromgeving ontwerpt waarin iedereen leert: van studenten tot docenten en professionals. Juist in grensregio’s, waar onderwijs, overheid en bedrijfsleven elkaar raken, ontstaan proeftuinen voor Leven Lang Ontwikkelen. Hier wordt zichtbaar hoe leren over grenzen heen bijdraagt aan vernieuwing, duurzame inzetbaarheid en regionale ontwikkeling.

Welke impact maakt dit onderzoek?

Het project maakt deel uit van het Euregional Sustainability Center, waarin partners uit onderwijs, overheid en bedrijfsleven samenwerken aan thema’s als duurzaamheid, energietransitie en circulaire economie. Binnen dit centrum draaien twee living labs waarin studenten, docenten en professionals uit Nederland en Duitsland samen aan echte vraagstukken werken.

Door die samenwerking ontstaat een rijke leeromgeving die laat zien:

  • Hoe (samen)leren in internationale context werkt;
  • Welke ontwerpprincipes helpen om dat leren te versterken;
  • En hoe zulke leeromgevingen bijdragen aan duurzame samenwerking tussen onderwijs en werkveld.

De inzichten uit dit onderzoek helpen beleidsmakers én praktijkprofessionals bij het vormgeven van grensoverstijgende initiatieven binnen Leven Lang Ontwikkelen. Ze laten zien hoe onderwijs en arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden in gedeelde leerdoelen en wederzijds begrip.

Doelstelling

Het project heeft als doel inzicht te krijgen in de specifieke ontwerpeisen die een rol spelen bij het ontwikkelen van curricula in grensoverstijgende, hybride leeromgevingen in de Duits-Nederlandse regio. In deze leeromgevingen leren studenten, docenten, professionals én hun organisaties gezamenlijk over duurzame innovatie en circulaire economie.

Subdoelen:

  • Vaststellen van ontwerpcriteria voor effectieve, internationale leeromgevingen;
  • Identificeren van succes- en faalfactoren in grensoverstijgend (samen)leren;
  • Ontwikkelen van een praktisch instrument voor onderwijs- en werkveldpartners.

Hoe wordt dit bereikt?
Onderzoekers werken nauw samen met deelnemers uit de living labs. Via observaties, interviews en gezamenlijke reflecties worden ervaringen verzameld en vertaald naar bruikbare inzichten. De resultaten worden gedeeld via publicaties, workshops en een concreet hulpmiddel dat helpt bij het ontwerpen van grensoverstijgende leeromgevingen. Zo verbindt het project onderzoek, beleid en praktijk, en draagt het bij aan toekomstbestendig leren in een internationale context.